گزارش پیرامون مراسم گرامی داشت مرگ 4 سرباز فرانسوی درولایت کاپیسا در افغانستان
حمید محوی حمید محوی




13ژوئن 2012 چند قطعه فیلم مستند در رابطه با مراسم بزرگداشت چهار سرباز فرانسوی که اخیرا در افغانستان کشته شده اند در یوتوب  منتشر شد (1 و 2).

بر اساس یکی از فایل های(3) منتشر شده  در 14 ژوئن 2012 با حساب 4 سرباز کشته شده در شنبه 9 ژوئن 2012 در ولایت کاپیسا در افغانستان، شمار قربانیان نظامی در جبهۀ کشور فرانسه در افغانستان به 87  رسید. البته باید دانست که به آمار و ارقام در مورد کشته شدگان سربازان فرانسوی که توسط رسانه های فرانسوی اعلامی می شود، مانند تمام موارد دیگر هیچ اطمینانی وجود ندارد. ولی در یک مورد می توانیم اطمینان داشته باشیم و آن هم این است که، آمار و ارقام کشته شدگان منحصر به ارتش رسمی فرانسه می شود و نه سربازان مزدور (مرسونرها) که هیچ گاه در فهرست قربانیان جنگ به حساب آورده نمی شوند. در حالی که بر اساس چند گزارش در سایت «مرکز مطالعات جهانی سازی»، کشورهای اشغالگر در افغانستان و در دیگر کشورها بیشتر از نیروهای مزدور استفاده می کنند و شمار آنها فراتر از شمار نیروهای نظامی رسمی به نظر می رسد.

رئیس جمهور اسبق، نیکلا سرکوزی نیز در مراسم رسمی دعوت شده بود. شرکت نیکلا سرکوزی در این مراسم، به گفتۀ مفسر فرانسوی (در فایل شمارۀ 1) به عنوان اتحاد ملّی و جمهوری فرانسه پیرامون چهار سرباز کشته شده در افغانستان، تلقی شده است.

در حالی که فراسوا هولاند و اعضای حرب سوسیالیست فرانسه، چندی پیش از انتخابات رئیس جمهوری دربارۀ ضرورت خروج از افغانستان سخن می گفتند.

تعبیر مفسر فرانسوی از حضور نیکلا سرکوزی در مراسم ادای احترام به چهار سرباز فرانسوی کشته شده در افغانستان، تحلیل رضا پیر بهائی (4) را پیرامون دلیل اصلی فقدان آمار دقیق در مورد قربانیان غیر نظامی در افغانستان و دیگر کشورهای اشغال شده، در مقاله اش تحت عنوان «خسارات انسانی در جنگ علیه تروریسم – سخنی چند در باب آمار و ارقام» را تأیید می کند. :

«و به روشنی می بینیم که ژنرال آمریکائی در گفتمان خود تنها نیست، و بی اعتنائی افکار عمومی در ایالات متحده و در کشورهای عضو ناتو (که تحت تأثیر رسانه ها شستشوی مغزی شده باشند یا خیر)، دست کم در مورد قربانیان مسلمان، او را بدرقه می کند.

هیچ موردی بهتر و قاطعانه تر از همین بی اعتنائی عمومی و دولتی نمی تواند فقدان بررسی جامع در خصوص تلفات غیرنظامی را توضیح دهد، به ویژه وقتی که در مرگ قریب به 3000 نفر در 11 سپتامبر اشک می ریزند و همچنان به نام «جنگ علیه تروریسم» به خشم می آیند.»

چنین اتحادی در جهان سیاست بی پشتوانه در بین مردم فرانسه نیست : نژاد پرستی، ناسیونالیسم و جامعۀ طبقاتی سه قطب این اتحاد مرگبار بین مردم و دولت های امپریالیستی است. هاینر مولر نویسندۀ فقید آلمانی می گفت : «اروپا یعنی تبعیض تا قطع نسل»(5).

«تبعض تا قطع نسل» حتی در برگ های بیمه های درمانی منعکس شده است. به عبارت دیگر نژاد پرستی و ناسیونالیسم افراطی به شکل رسمی عمل می کند در فرانسه روی برگ تقاضای تمدید بیمه های درمانی، یکی از پرسش ها چنین است : فرانسوی، اروپایی، و غیره...

سه مقولۀ هویتی : فرانسوی ، اروپایی و غیره مشخص شده است که فرد متقاضی باید هویت خود را بر اساس آن معرفی کند.

 

در نتیجه ما با دستگاهی سروکار داریم که دائما در حال شناسائی هویت افراد است. در وحلۀ نخست شاید چنین مواردی کاملا معمولی و ضروری به نظر رسد، ولی چنین دستگاهی از یک سو به دستگاه تبلیغاتی تکیه دارد که کارش واژگونه جلوه دادن حقایق معاصر است و از سوی دیگر هویت پردازی هایش تکیه گاهی است برای کشتار مردم بیگناه جهان و تخریب کشورهای بی دفاع برای آن که شرکت های چند ملیتی را پروار سازد. سه پرسشی که در بالا مطرح کردم، به هیچ عنوان به این معنا نیست که فرد فرانسوی امتیاز بیشتری دارد، نه، حتی اگر به راست های افراطی تعلق داشته باشد. چندی پیش تعدادی از کارمندان ادارۀ تلفن فرانسه، به شکل شگفت انگیزی، خودکشی کردند. طی یک سال ده ها نفر خودکشی کردند. سال بعد نیز به همچنین. جامعه شناس فرانسوی ژان کلود پای این واقعه را در مقاله ای تحت عنوان «پایان مالکیت خویشتن» به حذف زندگی خصوصی نسبت می دهد. یعنی همان انتقادی که دائما مدافعان حقوق بشر ایرانی، و اپوزیسیون های ایرانی به جمهوری اسلامی وارد می سازند، در حالی که دولت ایران توان فنی آن را ندارد که تا این اندازه در زندگی خصوصی افراد دخالت داشته باشد.

پس از شستشوی مغزی، پس از قول و قرار مبارزه با تروریسم – که در حقیقت هرگز چنین نبوده و بر عکس تروریست واقعی خودشان بوده اند - همۀ اینها را می توانیم به نوعی خاص به عنوان مداخله در زندگی خصوصی افراد تعبیر کنیم، اجساد سربازان گول خورده و ماجرا جو، که بعضا شرکت در عملیات نظامی در افغانستان برای آنها نوعی تعطیلات هیجان آمیز به حساب می آید، همین سیستم از اجساد آنها نیز شیئی عمومی می سازد و از آن به عنوان ابزاری برای اتحاد شوم (امپریالیستی) خود استفاده می کند.

در عین حال در بررسی و باز بینی خیل فیلم هایی که در یوتوب پیرامون مراسم بزرگداشت سربازان کشته شده در «جبهۀ شرافت»، دست کم از سال گذشته(6)، می توانیم مشاهده کنیم، علاوه بر بهره برداری از احساسات وطن پرستانه، احساسات مذهبی، و تصاویر کودکان و فرشتگان نجات و طلب آمرزش از خدا برای رحمت فرمودن به فرانسه قویا مورد استفادۀ رسانه های حاکم قرار گرفته است. سکوت مقامات روحانی و کلیساهای فرانسه از چنین سوء استفاده هائی از نمادهای دین مسیحیت (به حساب امپریالیسم جهانی)، نشان دهندۀ این است کاتولیک ها نیز سر تا پا شریک جرم جنایاتی هستند که دولت بورژوا و امپریالیست فرانسه مرتکب می شود، و کلیسای کاتولیک فرانسه شریک جرم تمام گلوله ها و  بمب های اورانیو ضعیف شدۀ ارتش فرانسه و ناتو است که بر سر مردم بی دفاع افغانستان پرتاب می کنند.


در خلال برخی از فیلم هایی که مرتبط به مراسم تدفین سربازان کشته شده در جبهۀ افغانستان است، تصویر مسیح مصلوب را مونتاژ کرده اند. با این حساب جنگ امپریالیستی در افغانستان که اهداف کاملا امپریالیستی دارد، نه دورا دور که عملا و مستقیما به عنوان جنگ صلیبی برای نجات مسیحیان معرفی می شود. این است کلاه برداری بزرگ دولت بورژوا و امپریالیست فرانسه و کلیسای کاتولیک با آن.

همین فرانسوی های شجاع، ولی، در مورد مداخلاتشان در سوریه، وقتی که روس ها بولاوا، آخرین فراوردۀ موشکی شان را به عنوان اخطار به ناتو پرتاب کردند، فورا میز مذاکره ای را که  ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده بود، پذیرفتند.

از چنین موضوعی چه درسی باید بیاموزیم؟

پی نوشت :

 

1)

http://www.youtube.com/watch?v=7IkWPSsS_CM

2)

http://www.youtube.com/watch?v=fpTw8uQaJBI&feature=related

3)

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=xHlpskLbgx4

4)رضا پیر بهائی . «خسارات انسانی در جنگ علیه تروریسم – سخنی چند در باب آمار و ارقام»

منتشر شده در گاهنامۀ هنر و مبارزه . 12 ژوئن 2012

http://g-honar-v-mobarze.blogfa.com/

5) هر چه سریع تر  بمیر، اروپا مصاحبۀ فرانک راداتز با هاینر مولر. ژانویه 1989

http://muller.blogfa.com/


June 17th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی